تحلیل تکنیکال نفت خام/ هفته دوم جولای 2018

تحلیل هفته دوم ماه جولای ۲۰۱۸ نفت خام

هفته گذشته قیمت آتی نفت خام سبک (WTI) و نفت برنت در محدوده منفی به کار خود پایان دادند. مهم‌ترین رویداد هفته گذشته، سقوط بیش از ۵ درصدی قیمت نفت خام در معاملات روز چهارشنبه بود. به احتمال زیاد در هفته پیش رو هم نوسانات بازار تشدید شوند و بازار همچنان به موضوعات عرضه جهانی نفت خام حساسیت بیشتری نشان دهند. هفته گذشته قیمت ماه سپتامبر نفت خام سبک با ۲٫۲۶ درصد کاهش در ۶۹٫۹۵ دلار بسته شد و قیمت ماه سپتامبر نفت برنت هم با ۲٫۳۱ درصد کاهش در ۷۵٫۳۳ دلار به کار خود پایان داد.

در اوایل هفته گذشته شاهد رشد قیمت نفت خام در بازارهای جهانی بودیم، اما روز چهارشنبه دو خبر مهم موجب سقوط شدید قیمت نفت خام شدند. روز چهارشنبه، لیبی از تولیدکنندگان بزرگ دنیا و از اعضای اوپک (OPEC) اعلام کرد که بندر نفتی شرقی خود را دوباره بازکرده است. علاوه بر این وزیر خارجه آمریکا هم اعلام کرده بود که معافیت تحریم‌های نفتی ایران را بررسی خواهد کرد. علاوه بر این دو خبر، قیمت نفت تحت تأثیر نگرانی‌ها از تشدید تنش‌های تجاری آمریکا و چین تحت‌فشار قرار داشت. سرمایه‌گذاران نگران هستند که شاید تنش‌های تجاری موجب کاهش رشد فعالیت‌های تجاری و درنتیجه کاهش تقاضای نفت خام در بازارهای جهانی شود. علاوه بر این، برخی از معامله گران نگران هستند که شاید چین برای واردات نفت خام آمریکا تعرفه اعمال کند.

با این همه کاهش عرضه نفت خام از سوی ونزوئلا، مشکلات کارکنان نفتی در نروژ و عراق از بازار نفت خام حمایت کردند. علاوه بر این نگرانی‌ها از احتمال قطع کامل صادرات نفت خام ایران به خاطر تحریم‌های آمریکا باعث شده تا قیمت نفت در بازگشت‌های نزولی با حمایت مواجه شود. اتفاق دیگری هم که هفته گذشته روی داد و از بازار نفت حمایت کرد، کاهش ناگهانی سطح ذخایر نفت خام آمریکا بود. به گزارش اداره اطلاعات انرژی آمریکا (EIA) سطح ذخایر نفت خام آمریکا در هفته منتهی به ۶ ژوئیه به اندازه ۱۲٫۶ میلیون بشکه کاهش یافته است. این بزرگ‌ترین کاهش سطح ذخایر نفت خام آمریکا در دو سال گذشته بوده است.

هفته گذشته دیدگاه‌های آژانس بین‌المللی انرژی هم از قیمت نفت خام حمایت کرد. IEA هشدار داده که ظرفیت مازاد عرضه جهانی خام بسیار کم است و به همین دلیل اختلال در عرضه جهانی نفت می‌تواند قیمت‌ها را بیش از این بالا ببرد. غول خدمات نفتی آمریکا، بیکر هویز هم در گزارش هفتگی خود اعلام کرد که تعداد دکل‌های فعال آمریکا بدون تغییر در ۸۶۳ واحد باقی مانده است.

در حال حاضر به نظر می‌رسد که بازار نفت خام بعد از سقوط‌های شدید هفته گذشته با حمایت مواجه شده است. هشدار IEA موجب کاهش فشارهای فروش شده و شاید موجب ورود خریداران جدید به بازار شود. در این میان انتشار هرگونه اطلاعیه‌ای در رابطه با افزایش عرضه جهانی نفت می‌تواند رشد قیمتی نفت را محدود و حتی پایین بیاورد. برای مثال پایان اعتراضات کارگری در نروژ و عراق می‌تواند چنین تأثیری بر قیمت نفت خام بگذارد

هفته دوم جولای 2018

هفته دوم جولای 2018