تحلیل تکنیکال نفت خام/ هفته اول ماه جولای۲۰۱۸

تحلیل هفته اول ماه جولای۲۰۱۸ نفت خام

هفته گذشته قیمت آتی نفت خام سبک (WTI) و نفت برنت در محدوده منفی به کار خود پایان دادند. سرمایه‌گذاران بعد از دو هفته رشد متوالی قیمت نفت خام اقدام به تثبیت سود کردند. حرکات قیمتی هفته گذشته بازار نفت خام نشان می‌دهد که ظاهراً بازار خبر افزایش یک‌میلیون بشکه‌ای سطح تولید نفت خام اوپک (OPEC) و روسیه را پیش‌خور کرده است. اکثر حرکات صعودی اخیر بازار نفت بیشتر به خاطر اختلال در عرضه نفت خام کانادا، ونزوئلا، لیبی و تحریم‌های نفتی علیه ایران بوده است.
قیمت ماه اوت نفت خام سبک (WTI) با ۰٫۴۷ درصد کاهش در ۷۳٫۸۰ دلار بسته شد و قیمت ماه سپتامبر نفت برنت هم با ۲٫۹۳ درصد کاهش هفته را در ۷۷٫۱۱ دلار به پایان رساند. در اوایل هفته گذشته، رویترز گزارش داد که سطح تولید نفت روزانه اوپک در ماه ژوئن به ۳۲٫۳۲ میلیون بشکه رسیده، که ۳۲۰ هزار بشکه بیشتر از ماه مه است. سطح تولید ماه ژوئن، بیشترین سطح عرضه نفت خام از ماه ژانویه ۲۰۱۸ محسوب می‌شود.
روز پنجشنبه، اداره اطلاعات انرژی آمریکا (EIA) گزارش داد که سطح ذخایر نفت خام آمریکا در هفته منتهی به ۲۹ ژوئن به‌اندازه ۱٫۲ میلیون بشکه افزایش یافته و به ۴۱۷٫۸۸ میلیون بشکه رسیده است. این در حالی است که تحلیلگران پیش‌بینی کاهش ۴٫۴ میلیون بشکه‌ای سطح ذخایر نفت خام را داشتند. علاوه بر این، سطح ذخایر سوخت به‌اندازه ۱٫۵ میلیون کاهش یافته، اما سطح ذخایر میعانات نفتی ۱۰۰ هزار بشکه افزایش داشته است. سرمایه‌گذاران انتظار کاهش ۲٫۵ میلیون بشکه‌ای سطح ذخایر سوخت و ۲۵۰ هزار بشکه‌ای سطح ذخایر میعانات نفتی را داشتند.
در حال حاضر تمرکز اصلی سرمایه‌گذاران به تشدید تنش‌های تجاری میان آمریکا و چین است. سرمایه‌گذاران بایستی توجه داشته باشند که چین تهدید کرده که برای واردت نفت خام آمریکا تعرفه ۲۵ درصدی اعمال خواهد کرد. با این حال هنوز زمان دقیقی برای اعمال این سیاست تجاری مشخص نشده است. طبق آخرین ارزیابی‌ها، روزانه ۴۰۰ هزار بشکه نفت از آمریکا به چین صادر می‌شود، که ارزشی ۱ میلیارد دلاری در ماه دارد. این اقدام چین می‌تواند قدرت رقابتی نفت آمریکا در داخل چین را تضعیف کند و در نتیجه چین به دنبال خرید نفت خام از کشورهای خاورمیانه و آفریقای غربی باشد. مقامات چینی گفته‌اند که به‌زودی تعرفه واردات نفت خام آمریکا اعمال خواهد شد.
هنوز هم بحث در رابطه با میزان کمبود عرضه نفت در بازارهای جهانی ادامه دارد. اختلال پیش‌آمده در عرضه نفت خام ونزوئلا، لیبی و ایران نگران کننده است. انتظار می‌رود که سطح تولید نفت خام ونزوئلا با کاهش ۴۰۰ هزار بشکه‌ای روزانه به زیر ۱ میلیون بشکه در روز برسد. روزانه ۳۰۰ هزار بشکه نفت خام لیبی هم از بازار حذف شده است. در ایران هم انتظار می‌رود که تحریم‌های آمریکا باعث کاهش ۱٫۷ تا ۲ میلیون بشکه‌ای سطح تولید نفت خام ایران شود.
در این میان خبرهایی می‌رسد که روسیه، عربستان و امارات با افزایش سطح تولید نفت خام مانع از کمبود عرضه نفت خام در جهان خواهند شد. صادرات نفت خام آمریکا هم روزبه‌روز در حال افزایش است. برخی دیگر از تحلیلگران هم معتقدند که بازار در شش ماه آینده با کمبود ۶۰۰ هزار بشکه‌ای نفت در روز مواجه خواهد شد. عربستان و روسیه توافق کرده‌اند که سطح تولید نفت خام را به‌اندازه یک‌میلیون بشکه در روز افزایش دهند، تا کاهش عرضه نفت ایران جبران شود. اما هنوز برنامه‌ای برای کاهش عرضه نفت خام ونزوئلا و لیبی مطرح نشده است.