تحلیل تکنیکال نفت خام/ هفته سوم جولای ۲۰۱۸

تحلیل هفته سوم ماه جولای ۲۰۱۸ نفت خام

هفته گذشته قیمت آتی نفت خام سبک (WTI) و نفت برنت معاملات را نزولی آغاز کردند، اما در نهایت توانستند از کف های قیمتی فاصله بگیرند. حرکات قیمتی اخیر بازار نفت نشان می دهد که شاید سرمایه گذاران به دنبال یافتن نقطه تعادلی در بازار هستند. در همین حال سرمایه گذاران از وضعیت مازاد عرضه جهانی و رشد پایین تقاضا و همچنین احتمال کاهش صادرات نفت خام از خاورمیانه نگران هستند. هفته گذشته قیمت ماه سپتامبر نفت خام سبک (WTI) با ۲٫۴۲ درصد کاهش در ۶۸٫۲۶ دلار بسته شد و قیمت ماه سپتامبر نفت برنت هم با ۳ درصد کاهش در ۷۳٫۰۷ دلار به کار خود پایان داد.

اکثر فروش های هفته گذشته به خاطر اخبار منتشر شده از لیبی و حدس و گمان ها در رابطه با احتمال دستور ترامپ مبنی بر استفاده از ذخایر نفتی آمریکا بود. سطح تولید نفت خام لیبی از میدان اصلی نفت خام دوباره از سر گرفته شده است. در ادامه هفته گذشته، واکنش ها به گزارش های هفتگی ذخایر نفت خام آمریکا موجی از بازخرید های دستورات فروش را به راه انداخت.

بر اساس گزارش هفتگی اداره اطلاعات انرژی آمریکا (EIA)، سطح ذخایر نفت خام در هفته منتهی به ۱۳ ژوئیه به اندازه ۵٫۸ میلیون بشکه افزایش یافته است. این در حالی است که تحلیلگران انتظار کاهش ۳٫۶ میلیون بکشه ای ذخایر نفت خام را داشتند. همچنین هفته گذشته سطح تولید نفت خام آمریکا برای اولین بار در تاریخ این کشور به ۱۱ میلیون بشکه نفت در روز رسیده است. واردات نفت خام آمریکا هم به ۹ میلیون بشکه در روز افزایش یافته است. در این میان سطح ذخایر سوختی آمریکا به جای کاهش ۴۴ هزار بشکه ای، ۳٫۲ میلیون بشکه کاهش یافته بود. سطح ذخایر میعانات نفتی هم کاهش ۳۷۱ هزار بشکه ای را ثبت کرده اند.

رالی صعودی روز چهارشنبه به خاطر کاهش شدید سطح ذخایر سوخت بود. با این حال افزایش قیمت نفت خام محدود بود و بالا رفتن سطح ذخایر نفتی آمریکا حرکات صعودی قیمتی را محدود کرد. از همه مهم تر سطح تولید نفت خام آمریکا به رکورد ۱۱ میلیون بشکه در روز رسیده است. در گزارشی دیگر، آمار دکل های فعال نفتی آمریکا منتشر شد که نشان می دهد با کاهش ۵ واحدی، تعداد کل دکل های فعال نفتی به ۸۵۸ واحد رسیده است.

این هفته هم می توان انتظار ادامه نوسانات دو سویه بازار را داشت، مگر اینکه خبر غیر منتظره ای در بازار منتشر شود. با این حال از آنجایی که تعداد دکل های نفتی آمریکا کاهش یافته، شاید در اوایل معاملات هفته پیش رو شاهد افزایش قیمت نفت خام باشیم. اگر حرکات نزولی دلار آمریکا هم تشدید شود، قیمت نفت خام می تواند افزایش یابد. معمولا تضعیف ارزش دلار آمریکا در بازار فارکس موجب افزایش تقاضای نفت خام برای دارندگان سایر ارز های اصلی می شود. علاوه بر این انتظار می رود که صادرات نفت خام عربستان در ماه اوت از بازار حمایت کند.

با این حال نباید انتظار داشت که افزایش تقاضای سوخت در آمریکا دوباره از بازار نفت خام حمایت نماید. ترامپ قیمت بالای سوخت را هدف قرار داده و در تلاش است تا قیمت سوخت را پایین بیاورد. روسیه و عربستان هم با افزایش عرضه نفت خام در حال کمک به ترامپ هستند، به همین دلیل در صورت افزایش دوباره تقاضای سوخت در آمریکا، باز هم شرایط برای خریداران بازار نفت خام سخت خواهد شد. از دید حرکات صعودی، کاهش تقاضای نفت خام در آمریکا و چین به خاطر افت فعالیت های اقتصادی و تنش های تجاری می تواند بر روند میان مدت بازار نفت خام تاثیر منفی بگذارد. هر گونه تشدید تنش های تجاری می تواند موجب سقوط ناگهانی بازار شود.