تحلیل تکنیکال نفت خام / هفته سوم ماه می 2018

هفته گذشته قیمت آتی نفت خام سبک (WTI) و نفت برنت برای سومین هفته متوالی در محدوده مثبت بسته شدند. رشد قوی تقاضا و ادامه کاهش سطح تولید نفت خام اوپک (OPEC) همراه با تحریم‌های نفتی ایران موجب شده تا تقاضا از عرضه پیشی بگیرد. با این حال به خاطر سیر صعودی سطح تولید نفت خام آمریکا، افزایش قیمت نفت خام در بازارهای جهانی محدود بود. قیمت ماه ژوئیه نفت خام سبک (WTI) با ۰٫۹۸ درصد افزایش به ۷۱٫۳۷ دلار رسیده و قیمت ماه ژوئیه برنت هم با ۱٫۸۰ درصد افزایش در ۷۸٫۵۱ دلار بسته شد.

در اوایل معاملات هفته گذشته، آژانس بین‌المللی انرژی (IEA) اعلام کرد که متوسط تقاضای جهانی نفت خام در سال ۲۰۱۸ برابر ۹۹٫۲ میلیون بشکه در روز خواهد بود. درعین‌حال طبق این گزارش عرضه جهانی نفت خام هم به خاطر کاهش سطح تولید نفت خام اوپک (OPEC) برابر ۹۸ میلیون بشکه در روز است. همچنین پیش‌بینی می‌شود که تولید نفت خام کشورهای غیر عضو اوپک هم در سال ۲۰۱۸ به اندازه ۱٫۸۷ میلیون بشکه در روز افزایش یابد.

در اوایل معاملات هفته گذشته، اداره اطلاعات انرژی آمریکا (EIA) گزارش داد که سطح ذخایر نفت خام این کشور در هفته منتهی به ۱۱ ماه مه با ۱٫۴ میلیون بشکه کاهش به ۴۳۲٫۳۴ میلیون بشکه رسیده است. درحالی‌که تمامی گزارش‌ها و اخبار بازار نفت از افزایش قیمت نفت خام حکایت داشتند، اما در روز چهارشنبه، آژانس بین‌المللی انرژی (IEA) اعلام کرد که برآورد رشد تقاضای جهانی نفت خام برای سال ۲۰۱۸ را از ۱٫۵ میلیون بشکه در روزبه ۱٫۴ میلیون بشکه در روز کاهش داده است. علاوه بر این معامله گران انتظار دارند که به زودی تولید نفت خام آمریکا از تولید نفت روسیه فراتر رود. در حال حاضر سطح تولید نفت خام آمریکا ۱۰٫۷۲ میلیون بشکه در روز است.

در همین حال قیمت آتی نفت خام از قیمت تحویل فوری آن پایین‌تر است. به‌طور مثال قیمت تحویل نفت خام برنت در ماه میلادی پیش رو، ۲٫۶۰ دلار گران‌تر از تحویل ماه دسامبر است. این وضعیت نشان می‌دهد که سرمایه‌گذاران بیشتر روی تقاضای قوی جهانی نفت خام حساب کرده‌اند و درعین‌حال به تحریم‌های نفتی ایران و کاهش سطح تولید نفت ونزوئلا هم توجه دارند.

پیش‌بینی می‌شود که در هفته معاملاتی پیش رو، معامله گران نفت خام برنت و نفت خام سبک به گزارش بیکر هویز از تعداد دکل‌های فعال نفتی آمریکا توجه کنند. روز جمعه مشخص شد که کل تعداد دکل‌های فعال نفتی آمریکا با ۶ واحد افزایش به ۸۴۴ واحد رسیده است. این بالاترین تعداد دکل‌های فعال نفتی آمریکا در چند سال گذشته بوده است.

همچنین در روز جمعه شاهد بودیم که قیمت نفت خام برنت بیش از قیمت نفت خام سبک کاهش یافت. این اولین نشانه از جریانات تثبیت سود خریداران در بازار است، که شاید به خاطر کاهش تنش‌های سیاسی بوده است. درهرصورت انتظار می‌رود که روند اصلی این هفته بازار نفت خام به مذاکرات ایران و اروپا بستگی داشته باشد. هرچند که اروپا گفته که از توافق هسته‌ای دفاع می‌کند، اما شرکت‌های بزرگ انرژی در حال خروج از ایران هستند. چهارشنبه گذشته، غول نفتی فرانسه (توتال) اعلام کرد که به خاطر تحریم‌های آمریکا از بازار ایران خارج خواهد شد. روز جمعه هم کمیسیون اتحادیه اروپا به دولت‌های این اتحادیه پیشنهاد داد که برای دور زدن تحریم‌های آمریکا، پول را به‌طور مستقیم به بانک مرکزی ایران انتقال دهند. اگر اتحادیه اروپا از توافق هسته‌ای با ایران حمایت کند، احتمال کاهش قیمت نفت خام جدی خواهد بود. علاوه بر این، معامله گران به انتخابات ونزوئلا هم توجه خواهند کرد.