تحلیل وضعیت نفت خام در هفته ای که گذشت

تحلیل وضعیت نفت خام در هفته ای که گذشت

هفته گذشته قیمت نفت خام سبک (WTI) و نفت برنت هفته را در محدوده منفی به پایان رساندند. نگرانی از افزایش سطح تولید نفت آمریکا یکی از دلایل کاهش قیمت نفت بود. اما دلیل اصلی سقوط قیمت نفت، تشدید شدن جنگ تجاری احتمالی میان آمریکا و چین است. قیمت نفت خام سبک ماه مه با ۴٫۴۳ درصد کاهش هفته را در ۶۲٫۰۶ دلار به پایان رساند و قیمت نفت برنت ماه ژوئن هم با ۳٫۲۲ درصد کاهش در ۶۷٫۱۱ دلار بسته شد.
هفته گذشته ترکیبی از اخبار متفاوت موجب شد تا قیمت نفت پیش از سقوط وارد فاز خنثی شود. قیمت نفت در اواسط هفته گذشته و بعد از اعلام این خبر که چین تعرفه‌های جدیدی را علیه آمریکا اعمال خواهد کرد، نگرانی‌ها از شدت گرفتن جنگ تجاری هم افزایش یافت. با این حال قیمت نفت بعد از انتشار گزارش‌های خوب سطح ذخایر نفت خام آمریکا تا حدودی تقویت شد. بر اساس گزارش اداره اطلاعات انرژی آمریکا، سطح ذخایر نفت خام آمریکا در هفته منتهی به ۳ مارس به‌اندازه ۴٫۶ میلیون بشکه کاهش‌یافته است. تحلیلگران انتظار افزایش ۲۴۶ هزار بشکه‌ای سطح ذخایر نفت را داشتند. افزایش تقاضای پالایشگاه‌ها دلیل اصلی کاهش ذخایر نفت خام بود. رشد تقاضای پالایشگاه‌ها برابر ۱۴۱ هزار بشکه در روز بود. ظرفیت فعال پالایشگاه‌ها هم رشد ۰٫۷ درصدی داشته است. با این حال رشد قیمت نفت خام به خاطر گزارش افزایش ۳٫۶۶ میلیون بشکه‌ای ذخایر نفت خام کوشینگ اوکلاهاما محدود شد.
در همین حال اخباری منتشر شد، مبنی بر اینکه سطح تولید نفت اوپک در ماه مارس به پایین‌ترین سطح یازده ماه اخیر رسیده است. کاهش صادرات نفت آنگولا، لیبی و کاهش ادامه‌دار تولید نفت ونزوئلا توانستند از قیمت نفت حمایت کنند. رالی صعودی نفت که از اواسط هفته گذشته شروع‌شده بود، روز پنجشنبه با بهبود وضعیت بازارهای سهام آمریکا و افزایش غیرمنتظره قیمت نفت از سوی عربستان ادامه یافت. با این حال تقویت ارزش دلار آمریکا رالی صعودی نفت را محدود کرد.
روز جمعه قیمت نفت در واکنش به تهدیدات تازه ترامپ مبنی بر اعمال تعرفه‌های تجاری جدید علیه چین سقوط کرد. آمریکا به دنبال اعمال تعرفه برای واردات کالاهای چینی به ارزش ۱۰۰ میلیارد دلار است، این موضوع بر تنش‌های تجاری میان چین و آمریکا افزود. همچنین سرمایه‌گذاران از واکنش احتمالی چین به این اقدام آمریکا هم واهمه دارند. شاید چین برای واردات نفت از آمریکا تعرفه اعمال کند.
احتمال اینکه در اوایل معاملات این هفته، قیمت نفت واکنش منفی به گزارش تعداد دکل‌های فعال نفتی آمریکا نشان دهد، وجود دارد. طبق آخرین گزارش بیکر هویز (Baker Hughes)، تعداد دکل‌های فعال نفتی آمریکا با افزایش ۱۱ واحدی به ۸۰۸ واحد رسیده است. همچنین اگر چین بر واردات نفت از آمریکا تعرفه اعمال کند، سرمایه‌گذاران از معاملات خرید نفت خارج خواهند شد، که این می‌تواند فشارهای نزولی بر قیمت نفت را تشدید کند. چین بعد از کانادا بزرگ‌ترین واردکننده نفت خام از آمریکاست (تقریباً روزانه ۴۰۰ هزار بشکه نفت).
اگر چین تعرفه وارداتی بر نفت آمریکا را قطعی کند، چشم‌انداز بازار نفت آمریکا به‌سرعت تغییر خواهد کرد و این موضوع بر بازار جهانی نفت هم تأثیر منفی خواهد گذاشت. عامل دیگری که می‌تواند قیمت نفت را تحت‌فشار قرار دهد، افزایش سطح تولید نفت آمریکا و شاید رشد ضعیف اقتصاد جهانی باشد. اما اگر چین کاری با واردات نفت از آمریکا نداشته باشد یا بحران به وجود آمده حل شود، احتمال اینکه رالی صعودی به راه بیافتد جدی خواهد بود. مشکلات موجود در بخش عرضه جهانی نفت و کاهش سطح ذخایر نفت خام هم می‌توانند از بازار حمایت کنند.
اخبار سنتی عرضه و تقاضای بنیادی نفت ابهام دارند. با این حال به نظر می‌رسد که تقاضای دارایی‌ها ریسکی مثل نفت به خاطر شدت گرفتن بحران تجاری میان آمریکا و چین تضعیف‌شده است. بر اساس حرکات قیمتی هفته گذشته بازار نفت، به نظر می‌رسد که روند این هفته نفت بیشتر به جریانات ریسکی بازار بستگی خواهد داشت.