تحلیل تکنیکال نفت خام / هفته اول ماه جون 2018

 

تحلیل تکنیکال هفته اول ماه جون 2018 نفت خام

هفته گذشته قیمت نفت خام سبک (WTI) و نفت برنت هفته را در محدوده منفی به پایان رساندند. در معاملات هفته قبل رویداد مهمی در بازار نبود و اخباری هم که منتشر شد بیشتر مثبت بودند. اما با این حال این اخبار هم نتوانستند انتظارات سرمایه‌گذاران بازار را تغییر دهند. سرمایه‌گذاران از افزایش سطح تولید نفت خام اوپک (OPEC) نگران هستند. قیمت ماه ژوئیه نفت خام سبک با ۰٫۳۲ درصد کاهش در ۶۵٫۷۴ دلار بسته شد و قیمت ماه اوت نفت برنت هم با ۱٫۱۲ درصد کاهش در ۷۶٫۴۶ دلار هفته را به پایان رساند.
از دید بنیادی، گزارش اداره اطلاعات انرژی آمریکا (EIA) نشان می‌دهد که سطح تولید نفت خام آمریکا افزایش یافته و به رکورد جدید ۱۰٫۸ میلیون بشکه در روز رسیده است. افزایش سطح تولید نفت خام آمریکا خبر بدی برای بازار است. در این بین EIA گزارش‌های هفتگی سطح ذخایر نفت خام آمریکا را هم منتشر کرد. سطح ذخایر نفت خام آمریکا در هفته منتهی به اول ماه ژوئن با ۲٫۱ میلیون بشکه افزایش به ۴۳۶٫۶ میلیون بشکه رسیده است.
هر چند گزارش‌های نفتی آمریکا از بازار حمایت نمی‌کردند، اما اخبار منتشر شده از ونزوئلا جالب بودند. چندین هفته است که معامله گران به اخبار مربوط به احتمال افزایش سطح تولید نفت اوپک (OPEC) جهت جبران عرضه نفت ونزوئلا واکنش نشان می‌دهند. با این حال هفته گذشته شرایط بدتر از پیش‌بینی‌ها شد. به گزارش رویترز، ونزوئلا در تحویل نفت به مشتریان خود نزدیک به یک ماه به تأخیر افتاده است.
همچنین سرمایه‌گذاران از رشد تولید نفت خام آمریکا و کاهش تقاضای نفت خام چین نگران هستند. همچنین جی پی مورگان در آخرین پیش‌بینی خود برآورد قیمتی نفت خام را کاهش داده است. غول خدمات نفتی آمریکا (بیکر هویز) هم گزارش داده که در هفته منتهی به ۸ ژوئن تعداد دکل‌های فعال نفتی آمریکا با یک واحد افزایش به ۸۶۲ واحد رسیده، که بالاترین سطح از ماه مارس ۲۰۱۵ محسوب می‌شود.
در حال حاضر قیمت نفت خام سبک در سطح کلیدی قرار گرفته است. واکنش معامله گران به این سطح قیمتی می‌تواند منجر به شروع رالی صعودی ناشی از بازخرید معاملات فروش باشد و یا اینکه قیمت نفت خام سقوط کند. نمودار قیمتی نفت خام نشان می‌دهد که سرمایه‌گذاران منتظر تصمیم بعدی اوپک هستند. اگر اوپک به دنبال جبران کاهش عرضه نفت خام ایران و ونزوئلا باشد، به احتمال زیاد قیمت نفت خام سقوط خواهد کرد.
اما اگر تولیدکنندگان اوپک نتوانند تصمیم قطعی در این رابطه بگیرند، قیمت نفت خام به شدت افزایش خواهد یافت. اخیراً عراق هم اعلام کرده که به خاطر وضعیت باثبات عرضه و تقاضای نفت و همچنین قیمت نفت خام، نیازی به افزایش سطح تولید نفت نیست. این بدین معنی است که یک میلیون افزایش سطح تولید نفت اوپک که بازار بر قیمت‌ها تأثیر داده، تحقق نخواهد یافت. روز ۲۲ ژوئن اوپک با روسیه و سایر تولیدکنندگان بزرگ دنیا در رابطه با سیاست‌های تولید نفت خام گفت‌وگو خواهد کرد.